Afscheidstour Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu Afscheidstour Sri Lanka - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu

Afscheidstour Sri Lanka

Door: Sigurd en Renee

Blijf op de hoogte en volg Morris Sigurd & Renee

02 Augustus 2011 | Sri Lanka, Negombo

Na het afsluiten van Matugama zijn we zaterdag, 23 juli, met een hele lange busreis, naar Haputale gereisd. Bij aankomst in Haputale werden we meteen weer betoverd door de prachtige theeplantages en bergen, het is net een sprookje! We hebben een threewheeler genomen naar guesthouse The White Monky en werden hier heel vrolijk en gezellig ontvangen. Tijdens het avond eten (rotty met dahl curry, heerlijk!) bleken er nog 2 stellen op het guesthouse te verblijven. De volgende dag zijn we samen met de 2 stellen + kind + driver, van 1 vd stellen, naar een grote waterval gegaan waar je bovenop kon komen. Het was ongelovelijk mooi! Bovenop de waterval met prachtige natuur, uitzichten, verschillende pooltjes om in te baden en een glijbaan in de rotsen.
De volgende ochtend, ondanks de harde wind en regen (was net NL), aan de tocht door de theeplantage begonnen. Met de bus tot aan de theefabriek gereden en vanaf daar omhoog door de bergen en theeplantages. Prachtige uitzichten, kleuren, bergen.... tja, kan gewoon niet omschrijven, zoo sprookjesachtig en mooi!
Na de top te hebben berijkt hebben we een threewheeler naar beneden genomen. De driver vroeg aan Sigurd of hij wou rijden.... nou daar gingen we! Heuvel af, dus zonder motor, Sigurd de nieuwe threewheel driver! De mensen en kinderen onderweg keken verbaasd de threewheeler binnen. Hard gelachen en heel uniek.
Weer terug bij de theefabriek zijn we naar binnen gegaan voor een rondleiding. Dit viel erg tegen en was best saai! “Deze machine maakt de thee klein, de volgende maakt het nog kleiner en als het niet klein genoeg is gaat het weer terug naar die machine” Zo ging de rondleiding ongeveer... het hoogte punt van de tour; meisje werkt in de fabriek om de gehakte thee omhoog te schuiven op de loopband. De loopband staat te stijl waardoor de thee niet mee word genomen op de draaiende band....

Arugam bay, din. 26 juli:
Ontzettend lange reis met de bus, maar dat werd goedgemaakt toen we door een natuurpark heen reden en 3 wilde olifanten zagen bij een groot meer!
Aangekomen in Arugam bay was het precies zoals de lonley planet had beloofd; wit strand, helder blauwe zee, palmbomen, gezellige guesthouses en heeeel veeel surfers!
Zoveel surfers in het water dat ze moesten vechten om de golven, zigzaggen om andere surfers te ontwijken, gevaarlijk en gemeen! ’s Avonds werd ons verteld dat een jongen het water uit moest omdat een andere surfer 2 keer over zijn benen heen was gesurfd (expres) om hem het water uit te krijgen..... Maar in de ochtend scheen het rustiger te zijn. In de ochtend betekende 5 uur ’s ochtends, zo gauw het licht is, 10 minuten later zijn er alweer 20 surfers in het water..! Ha, ons niet gezien!
Maar de volgende ochtend waren we om half 5 al wakker, er was gezellig een kakkerlak bij ons in bed gekropen.... Niet meer kunnen slapen en zo lagen we om 7 uur ’s ochtends al in het water met een surfplank! De golven vielen ontzettend tegen en waren niet zo mooi als de dag ervoor... wat een saaie sport is het dan zeg! Dobberen in het water en maar wachten totdat er een golf komt... paar keer golf uit gedobbert op me knieen en toen weer de plank terug gepaast naar Sigurd, ik heb lekker toegekeken vanuit de hangmat. Zo zag de rest vd dag er voor ons uit; zwemmen, chillen, eten en surfers kijken vanuit de hangmat of boomhut, heerlijk!

Kalkudha, don. 28 juli:
Weer een lange reis, 3 keer over moeten stappen en uiteindelijk nog met een threewheeler. Maar wat was de reis mooi! We hebben ons verbaasd over de prachtige natuur, hier in de oost kust. Open velden met grassen, meren, zand duinen, bomen, koeien, apen en op de horizon bergen... super super super mooi! Heel bijzonder, zoveel verschillende natuur in 1 land!! Tussen al dat moois door zijn de resten van de 30 jarige oorlog (2 jaar geleden gestopt) en de Tsunamie (2004) nog duidelijk te zien! Sober, armoe, geen toerisme en veel nog in aanbouw. Ondanks dat is het een pracht deel van Sri Lanka en hebben we spijt dat we dit niet eerder hebben ontdekt (al is het een erg lange reis om er te komen.)
In Kalkudha aangekomen hebben we onze spullen gedumpt bij een leuk guesthouse, mooie accomondatie, lieve mensen en lekker eten. Nadat we onze spullen hadden gedumpt kregen we 2 fietsen om naar het strand te kunnen gaan. Onderweg naar het strand renden er een paar wilde apen voor ons uit. Aangekomen op het (PRIVE) strand stonden we verbaasd van het moois en de rust. Wit strand, geen mens te zien, gave golven en water ontzettend helder en blauw! We zijn weer op de fiets gesprongen en hebben heerlijk over het strand langs het water gefietst met 2 stops. 1 stop om te zwemmen in het heldere water en een 2e stop om te genieten van het uitzicht en de kracht van de golven terwijl we met onze kont op het zand zaten... puur genieten!

Polonaruwa en Sigirya:
Vrijdag hebben we het rustige, niet toeristische, prachtige oost kust verlaten. We zijn als echte toeristen naar de historische steden gegaan, Polonaruwa en Sigirya.
Polonaruwa viel een beetje tegen met een boel ruines en Boedha beelden, al blijven Boedha beelden vaak wel indrukwekkend. Zo hebben we ook de slapende Boedha, de Boedha van ons schilderij, gezien.
Zaterdag zijn we naar Sigirya gegaan, de Sigirya rock. Heel vroeger heeft boven op deze rock een paleis gestaan. Ik weet niet hoe ik de knop heb omgezet, maar ondanks dat ik in mijn broek plaste van angst, hebben we de top berijkt! Prachtige uitzichten en een indrukwekkende rock,, heel gaaf!! Omdat alle guesthouse in de buurt vol geboekt waren kwamen we uiteindelijk in een afgelegen, in de middle of nowhere, guesthouse terecht. Terwijl we op de verranda zaten niks te doen kwam de manager naar ons toe om ons mee te nemen voor een wandeling. Bergen in de verte, rijst velden, ondergaande zon, groot meer en hele mooie kleuren! Een boel gekletst en zo kwam eruit dat we zo fan zijn van de olifant.... zaterdag avond zijn we voor 10 euro, voor een uur, met de jeep olifanten gaan spotten. Helaas klinkt het stoerder dan het was... We hebben 5 minuten rond gereden in het bos, maar daar waren geen olifanten te vinden. “Paniekerig” gingen de drivers/ broers bij een eetwinkeltje in gesprek wat ze nu moesten doen... na 10 min wachten zijn we langs de hoofdweg op en neer gaan rijden. We hebben 3 olifanten gezien; 1 stond te slapen in de bosjes langs de weg, de 2e stond achter de bosjes te eten, ik zag alleen een grijze schim in het schijnsel van de zaklamp en de 3e liep langs de weg. Ondanks dat we overdag ook wel vaker olifanten hebben gezien langs de weg hadden ze in het donker toch iets bijzonders, ze straalden nog meer rust, vrede en kracht uit... het zijn echt waanzinnig mooie beesten! Na de 3e olifant werden we weer bij het guesthouse gedropt, deze hele toch zonder enige communicatie, alleen een hand toen we het geld overhandigde.... bijzondere avond! Haha

Kandy, zon. 31 juli:
Afscheid genomen van Kandy met een rondje om het Kandy Lake, eten bij de KFC en slapen tussen de monniken in Burmese rest.

Negombo, ma. 1 augustus:
Na een lange busreis kwamen we aan in een hectisch guesthouse in Negombo. Terwijl we aan het wachten waren op de kamer dook ik achter hun pc voor internet, helaas zei het woord “internet” meer dan dat het was!
Spullen naar de kamer gebracht en magnetron patatjes gegeten voor we werden opgepikt om naar de Ayurveda te gaan voor een full body massage.
Met een massage en daarna luxe uiteten in het hotel, waar we 5 maand geleden het eerste nachtje hebben geslapen, hebben we Sri Lanka afgesloten.

Maandag 2 augustus
Vandaag om 13.00 uur nemen we de threewheeler naar het vliegveld, om 16.35 uur vliegen we naar Chennai, India.
Sri Lanka zit erop... vreemd idee maar we zijn ontzettend benieuwd naar de rest!

• 02 Augustus 2011 - 15:50

Milly......:

Whooowieeeee....
    Schitterende reis en dito foto's!
    En nu India...!!! :D
    Enjoy it ;)

• 03 Augustus 2011 - 07:22

Mam:

Wat ik al in een sms'je zei: vakantiegangers, ontdekkingsreizigers, wereldveroveraars, levensgenieters,
    mazzeltofs, wat al niet meer......
    kunnen, wij thuisblijvers, voor jullie bedenken?! Jaloers? Een 'beetje maar'!! Niet op dat bed met kakkerlak trouwens........................
    India en Nepal. Wat een verschil moet dat weer zijn in vergelijk met Sri Lanka maar wat geweldig mooi dat jullie dit kunnen doen.
    Genieten lieve lui, veel fijn avontuur gewenst.
    Het zal even wennen zijn schat ik zo in; neem de tijd zou ik zeggen dit op je in te laten werken.
    Ben benieuwd of ook die foto's zo mooi kunnen zijn. Zou bijna denken; het kan niet mooier!
    Veel liefs van ons alledrie.