Alweer halverwege september... - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu Alweer halverwege september... - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu

Alweer halverwege september...

Door: Sigurd en Renee

Blijf op de hoogte en volg Morris Sigurd & Renee

13 September 2011 | Nepal, Pātan

We zitten alweer bijna 2 weken in Nepal en wonen nog steeds gezellig bij Folko, Esther en de kids Micha en Jesse in Patan. Patan is een deel van Kathmandu, de hoofdstad van Nepal, waar zo ongeveer 3 miljoen mensen wonen.

Het is super leuk om de familie weer te zien, lekker bij kletsen en zo gezellig met elkaar in een (luxe, erg luxe voor ons begrip!) huis is voor ons lang geleden en is dan ook zeker genieten! Maar het is wel een totaal andere manier van een land ontdekken dan dat we in Sri Lanka en in India hebben gedaan. Tot nu toe raakt het land ons ook nog niet echt...

Het word al beter als we de drukke en volgebouwde stad verlaten en de mooie natuur met bergen en dalen intrekken.

Zo hebben Sigurd en ik ons met z’n 2 op de fiets laten verdwalen en zijn we met de mannen naar de dierentuin geweest terwijl Esther stage aan het lopen was op een klein ziekenhuis post. Jesse viel al snel in slaap in de kinderwagen, maar het was een groot avontuur voor Micha.

We zijn ook op de fiets de natuur in getrokken, dit is een heerlijke manier om van de omgeving te genieten (met het getoeter op de achtergrond). Het duurde even voor we de drukte uit waren, maar toen we de bergen uiteindelijk hadden gevonden, met de mooie uitzichten, word Nepal toch wel een gaaf land! Al geeft het fietsen in de drukte (zo lang het goed gaat) ook wel een kick! haha

Afgelopen weekend zijn we met z’n alle naar Chitwan National Park gegaan, met het idee om daarna zelf erop uit te gaan.
Vrijdag vertrokken we met de bus richting Chitwan. In plaats van de beloofde 4,5 uur werd het een moeizame 7 uur reizen. Aangekomen in het dorpje Sauhara werden we ontvangen door een groep mannen die ons naar allemaal hotels wouden brengen/ lokken.
In de Lonley Planet hadden we zelf al een hotel uitgekozen en ook van dat hotel stond een mannetje klaar, “Yeah you are the guy!” Aangekomen bij het hotel bleek dit een super keuze te zijn geweest... dicht bij de rivier, 3 persoons huisje met verranda gebouwd in een mooie jungle tuin en vrolijk personeel. We zijn hier 3 nachten gebleven en hebben verschillende activiteiten ondernomen.

Zaterdag ochtend zijn we met z’n alle op een olifant de jungle ingegaan. Ontzettend hoog, groot, schommeldend en mooie natuur! Ondanks de gevaren voor neushorens, tijgers en beren hebben we het overleefd. We hebben herten met grote gewijen gezien, wilde kip, wild varken, een neushoren, wilde olifant badend in de rivier en door de jungle gereden waar de olifant z’n eigen paadjes maakte door de bomen en struiken plat te stampen. Waarschuwingen voor rond zwiepende laag hangende takken was niet overbodig..!
In de middag werden we door de guy van het hotel meer genomen naar het Elephant breeding center. Stel schattige olifant’jes’ en een mooi verhaal/ uitleg van de guy. Vanuit het center door gegaan naar de rivier waar we van de zonsondergang en het avond eten hebben genoten.

Zondag ochtend vertrokken we om half 6 met de Jeep naar 20.000 lake. Ook hier weer een tocht door de jungle opzoek naar wilde dieren, helaas alleen groepen herten gezien.
In de middag gezwommen bij een luxe hotel tot dat het begon te stort regenen en onweren. ’s Avonds, na het avond eten zijn wij met Esther naar een traditionele dans voorstelling gegaan samen met de guy van het hotel terwijl Folko met de jongens naar bed ging. Een korte voorstelling maar wel leuk om te zien. Vooral het verschil tussen de dansende jongens,, jongens die uitstralen dat ze het elke avond weer moeten doen en jongens die er een groot feest van maken. :-)

Maandag ochtend vertrok de bus weer terug naar Kathmandu, ook terug was het een moeizame reis door de mooie bergen. Wat kunnen de kleuren, de bergen, de rivier, de lucht, de grassen en de bossen toch sprookjesachtig zijn!

In Kathmandu aangekomen hebben we een taxie genomen naar het ziekenhuis want... dit keer is Sigurd het kneusje!
Zaterdag ochtend stond Sigurd op met een verdikking vlak onder z’n lies. Tijdens het weekend bleef het opgezwollen en deed het steeds meer pijn. Vooral de maandag in de bus scheen het door naar been, voet, borst en arm... lopen was geen succes en vooral erg pijnlijk.
We werden super geholpen in het ziekenhuis en de arts constanteerde dat het een ontstoken limfklier is, maar wist nog niet waar de ontsteking vandaan komt... die kan overal vandaan komen. Bloed en urine onderzoek, maar de bacterie zit nog niet in het bloed. Ze heeft antibiotica meegegeven (3 keer per dag) om de infectie te bestrijden en te verkomen dat het zich niet vergroot door het hele been. Daarnaast nog ibuprofan (ook 3 keer per dag) voor de pijn... hopen dat de pijnstiller snel werkt! Vrijdag moeten Sigurd terug komen om te laten zien of het beter gaat, blijkt tijdens de controle dat niet het geval maken ze een scan. Naast de pijnstiller en antibiotica moet Sigurd rusten, weinig lopen en fietsen is al helemaal uit den boze!! Dus het plan om deze week op de fiets op avontuur te gaan valt een beetje in duigen....

Anyway, hopen dat Sigurd snel opknapt en wij hebben nog 2 weken om te genieten van Nepal. Tjonge wat vliegt de tijd!

Veel liefs ons

Ook de groetjes van Folko, Esther, Micha en Jesse! Ook zij houden een blog bij met foto's en verhalen; www.folkoenesther.waarbenjij.nu

• 13 September 2011 - 09:09

Mam:

Tjonge Renee, jij moet je voelen zoals Anja vaak zegt; 'met mijn mannen'
    Wat fantastisch dat Micha en Jesse dit ook meemaken. Geweldig wat een mooie ervaring met z'n allen.
    Om nooit nooit nooit nooit meer te vergeten!!!!!!!!!!!!!! Ben zo ontzettend benieuwd naar de foto's.
    Sigurd, kop op! Laat de medicijnen hun werk doen, neem de tijd, het is niet anders!!
    dikke tuut mij

• 13 September 2011 - 09:30

Vera:

Noujaaaa! Ik word op mijn wenken bediend! Ik ga snel lezen,......

• 13 September 2011 - 09:45

Ons:

Jeetje lui, krijg ik van Benno een sms'je "heb je niets beters te doen"
    Met z'n allen aan het werk en het niet kunnen laten even jullie site te bezoeken. (maar mooi dat het kan)
    Jullie veroorzaken wat ................... met je mooie verhalen én foto's.
    Mensen die straks ontslagen worden omdat ze het niet kunnen laten vanaf hun werkplek te kijken........... Ga nu hard aan de slag hoor; beloofd!!!!
    liefs vanaf het thuisfront

• 13 September 2011 - 12:37

EJ:

Dear friends, de tijd gaat ongelooflijk snel. De verhalen blijven indrukwekkend en zijn een parel voor later. Foto's ondersteunen jullie gevoel. Geweldig dat je een soort tussenstop kunt maken met je eigen familie en samen kunt genieten van Nepal. Heel heel plezier het laatste eind. Beleef het hier en nu. Hartelijke groeten aan Folco en Esther. Take care, EJ

• 16 September 2011 - 17:00

Familie Tittse/OMA:

Hallo Renee en Sigurd,
    Ten eerste beterschap gewenst voor Sigurd!
    En van Oma Tittse de groetjes, want die vertrekt morgen naar Australië. Een fijne thuiskomst voor jullie en een voorspoedige reis terug naar Nederland door ons zessen toegewenst! liefs van ons

• 19 September 2011 - 07:54

EJ:

Hey vrinden, hoe issie daar. Sigurd in de lappenmand? Aardbeving? Ik hoop dat jullie de laatste tijd nog volop kunnen genieten... Tot gauw!!! Dikke knuff.

• 19 September 2011 - 14:00

Morris Sigurd & Renee Van Starkenburg:

Vanuit Pokhara!!

De aardbeving hebben we gevoeld.. hele rare ervaring! En we leven nog!!
    Ook Folko Eshter Micha en Jesse hebben het gemerkt, in Patan, vlak bij Kathmandu! Waarschijnlijk stuk schokkender dan hier in Pokhara

Weer een ervaring rijker!

Met Sigurd gaat het weer goed :-)

tot snel groetjes en liefs ons

• 19 September 2011 - 19:10

Vera:

Ik maakte me zorgen om jullie en de aardbeving. Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om even wat te melden daarover. Mooi dat het goed gaat!
    Henig an!
    XX

• 20 September 2011 - 05:37

Thuisfront:

Ja, inderdaad fijn dat jullie hebben gereageerd op je site. Fijn ook dat weer beter gaat met Sigurd. Voor een, eventuele niet te hopen volgende keer, las ik op de site bij Folko en Esther moet je als je in een gebouw bent dus op zoek naar een stevige tafel. Maar inderdaad; wat een ervaring!! Voor de laatste dagen in Nepal heel veel léuke ervaringen gewenst!!!!!!!!!!!
    Liefs ons