Vaarwel India, Hallo Nepal! - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu Vaarwel India, Hallo Nepal! - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu

Vaarwel India, Hallo Nepal!

Door: Sigurd en Renee

Blijf op de hoogte en volg Morris Sigurd & Renee

03 September 2011 | Nepal, Pātan

Vrijdag 2 september zijn we aan de tocht vanuit Sikkim naar Nepal begonnen. De wegen zijn zo slecht dat er vrijwel geen bussen rijden in de bergen... Een mooi voorbeeld is; een oude man zit op z’n hurken met kleine steentjes de gaten in de weg op te vullen. Het is 1 grote puzzel, steentje voor steentje vulde hij de gaten op... Tot aan de grens van India – Nepal zijn we met de jeep gereisd. Bij de grens aangekomen: Stempel in ons paspoort met “einde India” / borden langs de kant van de weg “Welkom in Nepal” / met de bycicle threewheeler de grens over / nieuwe stempel in ons paspoort “30 dagen Nepal” ... kortom,, WE ZIJN IN NEPAL!!!

Na de visa stempel zijn we op weg gegaan naar een pinautomaat. Onderweg werden we aangehouden door een man die bus tickets naar Kathmmandu verkocht. Via het pinautomaat zijn we naar zijn reisbureau gelopen maaaarrr... mijn pinpas werkte niet! Terwijl Sigurd op het reisbureau achter bleef om de gegevens in te vullen, sprong ik achterop de motor om, totaal 42 km, door een pracht natuurgebied te rijden naar het volgende dorpje met pinautomaat. Blote armen, blote benen, bloot hoofd... de bestuurder reed nog wel om om een helm te lenen. Toen ik vroeg of die voor hem of voor mij was antwoorde hij, “voor mij, vanwege al het verkeer!” (passagiersbus op de kop in de sloot..) 10 minuten voordat de bus vertrok was ik weer terug, met geld dit keer! Voor ik het geld kon overhandigen waarschuwde hij ons voor eventuele wegversperingen, vanwege de politieke spanning in het land, we moesten op onze hoede blijven en hij neemt geen enkele verantwoordelijkheid mocht er wat gebeuren...... tja,, thanks voor de tip!

14 uur later (inclusief Jeep tocht, meer dan 24 uur reizen) kwamen we zaterdag 3 september (op Lotta’s verjaardag) na een verschrikkelijke hobbelige slapeloze nacht aan in Kathmandu. Hier lui in een taxie gestapt naar een TE luxe hotel... Summit Hotel in Patan. Wij dachten; na 6 maanden en zo’n rot reis verwennen we ons zelf met 1 nachtje in een luxe hotel en gaan we de volgende dag Folko en Esther verrassen. Terwijl we van het ontbijt buffet zaten te genieten heb ik de mail gecheckt en zag ik de mail van Folko, we zijn welkom en moeten maar even bedenken waar we elkaar het handigst kunnen ontmoeten... Jeey gezellig! :) Dus nu relaxen op het mooie terras, verhaaltje typen voor op de site en dan straks op speurtocht naar het huis van Folko, Esther, Micha en Jesse!

Over Sikkim heb ik nog niet verteld of geschreven, maar het was heerlijk! Vanuit Dardjeeling zijn we naar Pelling in Sikkim gereisd. In Peeling een leuk hotel gevonden met uitzicht op een stukje Himalaya (als het helder was) en ons lekker laten verdwalen in de bergen, bossen, rivier stroompjes en moooooie dal/ berg uitzichten! De volgende dag hebben we met nog 3 anderen een jeep gedeeld voor een tocht langs machtige watervallen, bergen, bossen, hard stromende rivieren en afgebrokkelde stukken weg. Super super super mooi tof gaaf en leuk! Zo ontzettend mooi hoe de natuur gewoon z’n gang gaat en wij er van mogen genieten. In Yoksum zijn we uitgestapt en zijn daar voor de laatste 2 nachtjes in India verbleven. Ook hier weer een leuk hotel met uizicht op de Himalya (met geluk en helder weer). In Yoksum een wandeling gemaakt, berg op, naar de oudste monastary van Sikkim. Vanaf hier zou de tocht verder gaan naar een rivier waar we konden zwemmen... na een stuk te hebben gelopen, en om de paar stappen onze voeten vrij te hebben gemaakt van al de bloedzuigers, bleek het pad afgesloten te zijn..! Ik ben het bos uitgerent en toen weer via het pad terug naar het dorp. We hebben genoten in de staat Sikkim en in Dardjeeling! Super natuur, super geluk gehad met het mooie weer en ontzettend leuke mensen. Zoals ons al verteld werd lijkt het meer op Tibet/ Nepal/ Buthan, dan op India zelf. Toen we 2 september met de de jeep aankwamen in Siluguri, opzich niet heel groot maar wel weer typische India drukte, was het weer hard wennen aan alle vragende mensen, toeterende auto’s en uitlaat gassen... In Kathmandu aangekomen is het een mengeling; super mooie natuur, mooie mensen, volgebouwde stad en een hele boel auto’s/ uitlaat gassen.

LOTTA,, van harte gefeliciteerd met je 16e verjaardag lieve zus! We hebben je geprobeert te bellen, maar de telefoon werkt niet mee... skype/ sms/ mail en nu speciaal in het verhaal,, geniet ervan en doe iedereen de groetjes! 3 dikke verjaardag smakkerds en een hele dikke knuffel!!

We zijn benieuwd naar Nepal en laten ons verrassen! Tot snel, liefs ons

• 03 September 2011 - 11:43

Milly:

PRACHTIG...!!
    Geniet ervan!!!
    Grappig die gekleurde gebedsvlaggetjes hè, de toeristen maar denken dat ze altijd feest hebben :P
    Tjongejonge, onvoorstelbaar al die ervaringen die jullie consumeren ;)
    Greeetzzz...

• 03 September 2011 - 17:00

Vera:

Goedzo! Nepal digitaal! Bedankt voor jullie mooie verhaal maar weer!

• 03 September 2011 - 20:08

Ons:

wát een foto's en wát een mooi verhaal weer..... geweldig wat een plaatjes heel professioneel zou ik zeggen!!!!
    genieten nu van Nepal als dat nog past in jullie genietopslag...... doosjes??!

• 05 September 2011 - 07:05

Boudewijn :

natuurlijk heb ik jullie allang gelezen!
    maar mijn i-phone stuurt geen berichtjes jullie kant op... en nu pas zit ik weer achter m'n grote masjien. Vandaar wat late reactie.
    Maar alweer: veel dank voor jullie beeldend verslag... het is ademloos genieten. Ranonkeltje jij hebt wel 1.000 beschermengeltjes om je heen hoor!
    liefs van Boudewijn

ps ik zei tegen Geertje, het wordt tijd dat ze naar huis komen, ik wil ze weer eens zien.

• 07 September 2011 - 16:22

Joyce:

wauw!wauw!wauw!!!
    Wat een prachtig gebied is dat!!! Die foto's zijn echt té mooi! al zal het in het echt nog wel mooier zijn ofniet :P
    Nou geniet ervan hé!!
    Kussies!

• 09 September 2011 - 21:45

Martina :

Ik zit al 3 uur al jullie verhalen te lezen en te genieten van de foto's. Oma heeft tot India ook alles gelezen en gezien nu. Indrukwekkende verhalen. Mooie beelden, een voor een om in te lijsten. De mooiste foto vind ik tot nu toe de foto van jou Renee boven op de berg, leunend met de sandalen in je hand over de muur. Renee, zorg goed voor jezelf/je buikie. We waren zondag op Lotta's verjaardagfeest, was erg gezellig. Jeanne bedankt jullie voor de felicitaties, ze is na een spetterende introductie nu gestart en heeft het erg naar de zin.

• 11 September 2011 - 14:43

Ons:

Heey lui, ik weet dat jullie genieten van Nepal. Samen met Folko, Esther, Micha en Jesse. Té gek. Wat een ongelooflijk toeval toch dat zij nu in Nepal zijn. Leuk de felicitatie voor Lotta in je verhaal. Vandaag jullie aantal nachtjes op de kalender gezet om af te tellen tot de terugkomst in Nederland. Nog 19 nachtjes volgens mij. (Een beetje wennen zal het wel zijn voor jullie)........ Inderdaad, wat Martina zegt, pas goed op je buikkie, hopelijk redt die het tot in Nederland zonder nóg meer antibiotica. Maar ja, soms kun je nu eenmaal echt niet zonder. Over een week zit oma ook nog eens dichter bij je in de buurt, namelijk in Australië bij Theo en Marijke. Wat een familie vol avonturiers toch.
    Dikke knuf van ons allemaal

• 12 September 2011 - 20:28

Vera:

Kom maar hoor, ik kan het al wel weer aan..... een nieuw verhaal van jullie bedoel ik dan!