Gewoon hard werken hier! - Reisverslag uit Matugama, Sri Lanka van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu Gewoon hard werken hier! - Reisverslag uit Matugama, Sri Lanka van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu

Gewoon hard werken hier!

Door: Sigurd en Renee

Blijf op de hoogte en volg Morris Sigurd & Renee

24 Juni 2011 | Sri Lanka, Matugama

Maandag ochtend zijn we begonnen met het schilderen van alle 4 de kamers en de gangen. Eigenlijk waren we eerst van plan om alleen muurschilderingen te maken maar toen we de kamers eens goed hadden bekeken konden we dat niet maken! De muren zagen er zo vies en somber uit dat het er niet uit zou zien als we alleen de 4 muren zouden opvrolijken. Dus we hebben de maten opgemeten, verf gehaald en maandag ochtend aan de slag gegaan!

Het schiet lekker op en ziet er super netjes, fris en strak uit. De gang en kamers zijn licht groen en de achtermuren in de kamer, waar de muurtekening op komt, worden een donkere tint groen.

De jongens zijn super enthousiast en toen ze maandag terug kwamen van school en de 1ste kamer groen zagen stond Samadi springend voor ons en maar te roepen “hondai hondai hondai! Lassenei!!!” (Goedzo! Beautiful!)
Ook de Hoofd Nannie is er erg blij mee en brengt ons elke ochtend thee met cake, koekjes en bananen terwijl ze goedkeurend rondkijkt. Leuk Leuk Leuk

Sigurd heeft al wat zitten schetsen voor de muurschilderingen. Op de 3 slaapkamers willen we een subtiele lijntekening van ongeveer 1 bij 1,5 meter. Op de lege kamer, die gebruikt word voor was ophangen/ vouwen of spelen, willen we een grote vrolijke print tekenen over de hele muur. Dit is een leeg, saai hok die we willen opleuken met een vrolijke tekening. Idee is nu de beestenboel uit de film Madagascar, daarvan staan op internet leuke voorbeeld tekeningen!

Het verfen werkt blijkbaar erg aanstekelijk want het comite heeft verf gekocht en gaan straks zelf de rest van het Boyshome verfen; de hal en de eetzaal. Gelukkig heeft het comite ook gezien dat dat hard nodig is! Niet alleen het Boyshome word geverfd, ook bij het schooltje van de jongens zijn ze hard aan het werk, ouders en kinderen zijn druk aan het verf schrapen en opnieuw verfen. Mooi gezicht al die bezigheden!

Dit verfen betalen we, net als het uitje, van het geld wat we in Nederland hebben gekregen van vrienden, familie en via Lenie Wittekoek met haar organisatie de Soroptimisten. We willen jullie nogmaals super bedanken want we kunnen er een boel mensen mee blij maken! We hopen nog wat geld over te houden om daar mee voor iedereen nachtkastjes te maken. Het enige wat de jongens hier van hun zelf hebben is hun bed. Tandenborstel of schrijf schriftje word onder het matras verstopt, wat alsnog vrolijk bij elkaar vandaan word gehaald. Wanneer de jongens tijdens een dahne schriften, potloden, tekenblokken, wat dan ook krijgen, gaat het bij de Hoofd Nannie in de kast achter slot, daar word het bewaart. Wanneer de jongens een eigen kastje hebben, hebben ze écht iets van hun zelf en kunnen ze daar hun eigen spulletjes in bewaren.
Als het verfen af is wil ik kijken hoeveel geld we overhouden om hout aan te schaffen voor de kastjes, die natuurlijk ook in een mooi kleurtje geverfd moeten worden en daarna willen laten versieren door de kinderen zelf. Als iedereen zijn eigen kastje versierd is het ook écht zijn kastje! Ik kan nu al die trotse hoofden zien, dat hebben ze al wanneer we hun slaapkamer hebben geverft!

Nog even als laatst over ons vorige bericht, de verbazing, want volgens mij maken jullie in Nederland er meer zorgen over dan wij hier zelf doen.. haha!
We mogen niet vergeten dat Sigurd en ik super leuk en goed hebben gewerkt met de jongens en de nannies. De jongens zijn een stuk levendiger, vrolijker en actiever. Ook met de nannies hebben we leuk gewerkt en vooruitgang gezien! Maar helaas zijn die nannies 1 voor 1 weg gegaan en hebben ze de kennis + vooruitgang met zich mee genomen. Nu is alleen nog de Hoofd Nannie met haar beste vriendin, die nu ook nannie is, over op 18 jongens. Helaas helaas helaas

Nog 4 weken genieten van de jongens, schilderen, muurtekeningen maken, blijven verbazen en genieten van de veranderende situaties hier en hopelijk nachtkastjes maken!
Nog 4 weken en dan zit de stage en vrijwilligers werk erop en is het (eindelijk!!!) tijd om te gaan reizen! Poehé wat hebben we daar zin in!

Voor jullie allemaal een dikke knuffel, alvast een hele fijne zomervakantie en tot over ongeveer 3 maanden!

Liefs Sigurd en Renee

• 24 Juni 2011 - 07:11

Boudewijn:

ik heb maar een woord voor jullie:

WONDERTJES!

• 24 Juni 2011 - 07:12

Boudewijn:

okay nog een paar :-)

Jullie zijn zo inspirerend!

oneindig veel liefs
    Boudewijn

• 24 Juni 2011 - 07:17

Anja :

Dat ziet er lekker fris uit en gezellige tekeningen .liefs en succes maar dat komt wel goed Sigurd is al een aardige ervaren muurschilderaar .Anja

• 24 Juni 2011 - 10:15

Milly:

Geweldig weer zeg!!!! :D:D:D
    Komt er allemaal mooi uit te zien en ook al doen jullie dan niet meer iets wat bij de opleiding hoort, omdat dat allemaal al lekker loopt... De jongens zien zo wel dat werk ook een mooi resultaat kan hebben!
    Ik ben, zoals ik al smste, erg blij met de kaart van door de jongens zelfgemaakt papier, komt bij de andere relikwieën ;)
    Benieuwd naar de volgende foto's..
    Keep up the good work and enjoy the last weeks! :D

• 24 Juni 2011 - 10:39

Wendy VV:

Heel erg leuk! Jungle book heeft ook hele leuke tekeningen om na te schilderen. Geniet nog maar even van de laatste 4 weken en daarna heerlijk reizen!

• 24 Juni 2011 - 12:19

Vera:

Moet mooier? Hoe dan? Maar het ziet er goed uit hoor. Houden jullie je kleren nog een beetje schoon voor het reizen straks?
    Veel plezier dit weekend in Colombo en tot dinsdag of woensdag! Ik zal zorgen dat hier geen powercut is ;)
    XX

• 24 Juni 2011 - 12:22

Oja:

"lege kamer" is waarschijnlijk de kamer links achterin of niet? Die is/ was ooit ingericht en bedoeld als speelkamer. In de kasten zaten knuffels en knutselspullen. Toen ik er was, hadden ze dat al behoorlijk naar de Filistijnen geholpen. Hopelijk maken jullie er weer wat moois van!
    XX

• 25 Juni 2011 - 14:32

Ons:

Prachtige tekeningen, ohhh... vooral die olifant onder die mooie bomen, ben heel benieuwd naar de foto's over een week....
    en leuk wat Vera schrijft; stiekum dacht ik dat dus ook even maar misschien kun je in India beter slagen? Of moeten we nog snel wat opsturen? Laatste lootjes lieve lui, geniet ervan.
    En leuk dat jullie de sponsors nog even noemen.
    Liefs ons