Laatste stukje & weer veilig thuis - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu Laatste stukje & weer veilig thuis - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Morris Sigurd & Renee Starkenburg - WaarBenJij.nu

Laatste stukje & weer veilig thuis

Door: Wij 3!

Blijf op de hoogte en volg Morris Sigurd & Renee

30 Maart 2017 | Bolivia, Isla del Sol

Het laatste stukje prachtig Bolivia!

Als het Titikakameer, omringd door het Andesgebergte, te voorschijn komt, is het zó begrijpelijk dat de Inca bevolking het Titikakameer beschouwt als de geboorteplek van de zon.
Echt waanzinnig mooi, op 4000meter hoogte 8400 vierkantekilometer groot meer. Omringd door bergen en in het water bebergde eilanden. We komen aan met een enorm hard brandende zon, maar zo gauw de zon in het water is verdwenen daalt de temperatuur heel hard!

Nadat we vorige week al de knoop hadden doorgehakt om geen Andes trekking te doen, bleef het nog wel knagen of we het er niet gewoon op hadden moeten wagen. Echter hakt de hoogte er hier direct weer in... het is onvoorstelbaar dat zo iets ongrijpbaars je zo knock out kan slaan.
Een bijzondere ervaring, van huppelend de bergen op in de Jungle naar kruipend de trap op om m'n hotelkamer te vinden.
Ondanks dat, toch heel stoer met z'n 3 een berg overmeesterd op het eiland van de zon in het Titikakameer, Isla del Sol. Een bergwandeling met onderweg allemaal schapen, varkens, lama's, ezels, keurige landbouwveldjes en vrouwen met prachtig gekleurde doeken.

Hier nog onze laatste vakantiedagen verwonderd over alle schoonheid en diversiteit van Bolivia. Maandags terug naar La Paz, dinsdags een binnenlandse vlucht naar Santa Cruz (hadden ons verkeken over de afstand van helemaal west -La Paz- naar helemaal oost -Santa Cruz-..... minimaal 20 uur met de bus, nu 1uurtje gevlogen) en woensdags weer terug naar Nederland via Madrid en Brussel.

We hebben alle 3 onwijs genoten! Bolivia wat was je mooi met al je schoonheden, verrassingen en verbazingwekkendheden!

Bolivia was voor ons:
- De ruimte, de grote, uitgestrekt, ongerept, kleurrijk, divers in alles.
- Van 0 tot 35 graden, van 300m tot meer dan 6000m hoog.
- Mensen zijn trots op de coca blaadjes, helpt tegen alle kwaaltjes; buikpijn, hoofdpijn, hoogteziekte, noem iets en coca thee helpt!
- Een land met hard werkende mensen.
- De dieren zien er ontzettend goed uit en honden zijn erg vriendelijk.
- Enorm gastvrij en behulpzaam.
- Geen haast, alles op z'n gemak.
- Mensen zijn open en lief naar elkaar.
- Prachtige en vele vlinders.
- Kraampjes bomvol fruit & groente.
- Morris is ondertussen meertalig "Chiau, Ola, Bye bye"
- Bomen en planten heel divers, ontzettend mooie en indrukwekkende natuur.
- Warme douche doormiddel van elektrische douchekop, de vonken die er af kwamen of de stroomgevende thermostaatknop maakte het extra spannend (Te soms)
- Borstvoeding overal in het openbaar, werd ook gevraagd of ik Morris nog borstvoeding gaf.
- Om 15.00 uur zijn tijdelijk de winkels en kraampjes dicht... best lastig met een verlate lunch.
- De mensen klaren op van een kort gesprekje, al bestaat dat uit 4 Spaanse woorden.
- De wereld staat even stil als mensen Morris zien.
- Iedere dag klinkt er muziek van de plaatselijke school/ drumband minimaal 1 keer per dag.
- Baby's en kleuters worden in de prachtige gekleurde doeken op de rug gedragen. De kleuters liggen languit overdwars, alleen het bordje "pas op zwenkt uit" mist nog.
- Wie het eerst toetert heeft voorrang.
- Sigurd krijgt ontzettend veel verliefde blikken naar zich toe geworpen, "ze kijken alleen zo scheel naar Morris" aldus Sigurd.

En zo zullen er nog heel veel "oja, dat was ook zo tof" momentjes komen.

Liefs van ons 3!

• 30 Maart 2017 - 23:25

Gerda En Benno:

We hoeven jullie niet te vragen 'hoe was het' uit het verhaal spreekt alles. Alles is volgens mij gezegd! Ik zou wel van mijn vliegangst willen afkomen en dan wist ik het wel!! Wij hebben in ieder geval ook genoten van de verhalen en de prachtige foto's. Dankjulliewel.

• 31 Maart 2017 - 19:40

Petra En Johan:

Lieve buurtjes,

Welkom terug in het pittoreske Oldemarkt, met z'n mooie straatjes, fijne bevolking;) Gelegen aan de rand van het prachtige natuurgebied "de Weerribben". Van de ene schoonheid in de andere.. Wat wil een mens nog meer..